Wat zijn heading-tags?

HeadingsLaat zien wat belangrijk is

De heading-tag is iets anders als de meta-tag voor title’s en descriptions. Met meta-tags geeft u de structuur binnen pagina’s en berichten aan voor bezoekers. Heading-tags (ook wel headers of headings genoemd) kunnen worden vergeleken met het koppengebruik inWord. Belangrijkste koppen geeft u een kop 1, subkoppen worden kop2, etc. Bij websites worden dit H1 (heading 1) en H2 kopjes genoemd. In totaal zijn er zes gradaties, van heading 1 t/m heading 6. In de meesten gevallen volstaat het om gebruik te maken van 1 H1 kop, enkele H2 kopjes en eventueel een aantal H3 kopjes. Verder gaat men meestal niet.

Belangrijke inhoud eerst

Normaal gesproken zijn de verschillende heading-tags te onderscheiden door het verschil in grootte. De H1 heading is het grootste, H6 is het kleinste. Op deze manier wordt ook duidelijk gemaakt aan de bezoeker welke inhoud het belangrijkste is. Zodoende wordt de hiërarchie van een webpagina of bericht duidelijk.

Heading-tags en SEO

Nu vraagt u zich vast af wat het nut van heading-tags zijn binnen de zoekmachine optimalisatie? Wanneer u aangeeft aan de bezoeker welke inhoud het belangrijkst is, dan pikt de zoekmachine dit ook op. Praktisch gezien is het dus verstandig om het woord of de woorden die uw inhoud het beste weergeven (zoekwoorden) in de H1 kop te plaatsen. De overige headings kunnen benut worden voor alternatieve schrijfwijzen, meervoud / enkelvoud en andere verwanten zoekwoorden die die inhoud goed weergeven.

Enkele praktische tips bij het schrijven van heading-tags

  1. Vat alinea’s in enkele woorden samen in uw headings
  2. Benut headings met zoekwoorden
  3. Gebruik de heading-tags in een logische volgorde (eerst H1, vervolgens H2, etc.)
  4. Overweeg of vetgedrukte tekst of een heading-tag beter op zijn plaats is
  5. Overdrijf het gebruik van heading-tags niet
  6. Zorg voor een leesbare- en scanbare tekst
  7. Gebruik slechts enkele woorden in de heading-tag, geen hele teksten
  8. Gebruik geen heading-tags in dezelfde opmaak als de rest van de tekst

 

 

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *