Marketing

Online marketing strategie

Veel bedrijven willen vindbaar worden binnen Google. Ze hebben in hun website (of webshop) flink geïnvesteerd, maar zien nog niet de resultaten die ze graag wensen.

De online marketing strategie is dan nog niet op orde. Hierdoor heeft je website geld gekost, in plaats van dat het oplevert.

Wat wil je bereiken?

Wat wil je bereiken met een online marketing strategie?

Zodra er een bezoeker komt op je website, wil je dat deze begrijpt wat er te doen is en actie onderneemt. Deze actie kan zijn: inschrijven van een nieuwsbrief, contact opnemen (micro-doelstellingen), doen van een aankoop (macro-doelstelling). Hier draait het uiteindelijk om.

Proces

Proces online marketing strategie

In een aantal stappen doorlopen we de huidige situatie en kijken we de mogelijkheden om meer online aanvragen, leads en klanten te generen.

Onderscheidend vermogen

Potentiële klanten zijn voortdurend op zoek naar jouw product/dienst. Door het grote aanbod wat er is, dient je website een geweldige indruk te maken. Of te wel: het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie dient aanwezig te zijn. Want waarom zou een bezoeker voor jouw bedrijf gaan en niet voor de andere die ze zojuist bekeken hebben?

Stel jezelf de volgende vragen: wat onderscheid jou van je concurrentie? Waarom excelleer je hierin? Zodra je hier antwoord op kan geven, heb je de basis voor een gedegen online marketing strategie.

1.

Breng in kaart met welke producten/diensten je de markt op gaat (online propositie)

2.

Je online doelgroep bepalen

Vaak kijken bedrijven raar op wanneer je vraagt naar hun doelgroep. Deze kennen ze vanbinnen en buiten. Maar de online doelgroep is een heel ander verhaal. De zoekers zijn namelijk niet altijd direct de kopers of beslissers.

Kiezen van de juiste zoekwoorden

De online marketing strategie is niet compleet zonder in kaart te hebben gebracht welke zoekwoorden de online doelgroep gebruikt om jouw product/dienst te vinden. Dit is het fundament voor een gedegen strategie. Aan de hand van deze basis ontwikkel je vervolgens goede landingspagina’s.

Laat je bezoeker zich thuis voelen op je website

Als jij je online doelgroep kent, weet je hoe je deze dient aan te spreken. Schrijf je in de u- of jij- vorm? Daarnaast is de ‘tone of voice’ bepalend voor het laten bouncen van je bezoekers (diegene die direct je site/shop verlaten). Het is zaak de bezoeker zich thuis te laten voelen op je website. Daarnaast dien je in kaart brengen:

  • Kan de klant direct vinden wat hij zoekt?
  • Snapt de klant datgene wat er wordt aangeboden?
  • Kan de bezoeker direct zijn weg vinden naar de eindbestemming?

Zodra je in kaart hebt gebracht met welke producten/diensten je de markt op gaat en je doelgroep in kaart hebt gebracht, dien je het conversie pad uit te stippelen. Of te wel: de weg die een bezoeker dient te doorlopen en deze te laten leiden tot een aanvraag of verkoop.

Ontwikkel een conversie pad

Het uitdenken van een conversie pad zorgt ervoor dat je de micro- en macrodoelstellingen beheersbaar en meetbaar maakt. Hierdoor is er verdere sturing mogelijk.

3.

Stippel het conversie pad uit

4.

De eerste drie stappen vertalen naar de website/webshop

Nu je stap één tot en met drie juist in kaart hebt gebracht, heb je de online marketing strategie in handen. Nu is het zaak dit door te vertalen naar de website: de techniek, indeling van de website, ontwikkelen van landingspagina’s et cetera.

Wat is het uiteindelijke resultaat van je online marketing strategie?

  • De website wordt aantrekkelijker voor de bezoeker
  • De bezoeker begrijpt je boodschap
  • Snellere overtuiging van het aanbod
  • Bouncepercentage daalt
  • Meer aanvragen, leads en verkopen

Zodra bovenstaande is doorgevoerd, is het zaak kwalitatief bezoek naar je website te creëren, door middel van linkbuilding en een AdWords-campagne. De strategie naar online succes is uitgestippeld!

Neem vrijblijvend contact op

Interesse in onze strategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij komen graag langs om de mogelijkheden te bespreken.