Wat doet een marketingbureau en hoe profiteert jouw bedrijf hiervan?

Geplaatst op 20 juli 2018 door Amber in Uncategorized

Laten we er niet omheen draaien – de online marketing is voor veel mensen een zeer abstracte wereld. Vrijwel iedereen weet dat het een belangrijk onderdeel is voor elk bedrijf, maar als je ze vraagt waaróm dit zo is dan weten ze niet zo gauw een antwoord te geven. Dit is begrijpelijk, want de online marketing is een breed gebied met veel specialisaties. Wat doet een marketingbureau dan eigenlijk?

Wat doet een marketingbureau?

Wat een marketingbureau doet is onder te verdelen in verschillende werkzaamheden. Het internet wordt gebruikt als medium om een bedrijf onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Hier vallen verschillende diensten onder, zoals bijvoorbeeld zoekmachine adverteren (SEA), zoekmachine optimalisatie (SEO) en contentmarketing.

Adverteren binnen Google (SEA)

Het is geen geheim dat je actief dient te adverteren om online op te vallen. Maar dit is niet zo makkelijk als het klinkt. Mensen voeren wereldwijd miljarden zoekopdrachten uit per dag met behulp van Google. Het is dan ook vanzelfsprekend dat dit het platform is waarin je wilt opvallen. Doormiddel van de tool Google Ads (voorheen Google AdWords) klim je achter de knoppen van het online adverteren. Maar pas op, het is uiterst makkelijk om onnodig veel geld te verliezen door het onjuist instellen van campagnes! Een SEA-specialist binnen een marketingbureau kan dit voor jou optimaliseren. Die weet precies aan welke knoppen gedraaid moet worden om advertenties zo efficiënt mogelijk te tonen aan de juiste doelgroep tegen de voordeligste prijs. Een SEA-specialist is altijd op de hoogte van de laatste updates en trends binnen Google en speelt hier strategisch op in om jouw bedrijf zo goed mogelijk neer te zetten en zo conversie te vergroten.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) voor jouw website

Zoekmachine optimalisatie is letterlijk het optimaliseren van jouw website zodat zoekmachines zoals Google deze kunnen lezen. Je moet elke website zien als een boek met een titel, hoofdstukken, paragrafen en eventuele sub paragrafen. Dit is een logische structuur die zorgt voor overzicht en duidelijkheid. Echter wordt dit vaak vergeten bij het inrichten van een website. Wat doet een marketingbureau onder andere in zo’n geval?

  • We vervangen kriskras geplaatste interne links voor gestructureerde varianten op de juiste pagina’s, waarbij wordt gelet op hiërarchie van de pagina’s;
  • We zorgen dat URL-structuren van alle individuele pagina’s geoptimaliseerd zijn;
  • We verzorgen unieke zoekwoorden waar voldoende zoekvolume op zit voor alle individuele pagina’s;
  • We kijken kritisch naar de layout en geven advies over eventuele aanpassingen in menustructuur om de website beter leesbaar te maken voor zowel mensen als zoekmachines;
  • We schrijven adviesrapporten met daarin een uitgestippeld marketingplan waarin zowel vervolgstappen die wij voor je kunnen uitvoeren staan, als adviezen over bijvoorbeeld de laadsnelheid of de responsiviteit van de website.
  • We genereren waardevolle links vanaf relevante externe websites met interessante domain authority (DA), wat ervoor zorgt dat jouw website in waarde stijgt en als belangrijk en betrouwbaar wordt ervaren door Google.

Wat doet een marketingbureau?

Contentmarketing

Wat doet een marketingbureau dan op het gebied van contentmarketing? Contentmarketing wil zeggen dat de content van de website geoptimaliseerd en aangevuld wordt met waardevolle informatie die Google kan lezen en zal koppelen aan de juiste zoekopdrachten. Teksten worden doormiddel van copywriting aangevuld en eventueel herschreven. Copywriting is een manier van schrijven waardoor een tekst duidelijk is voor zowel mens als robot (zoekmachine) en maakt gebruik van een juiste koppenstructuur, subtiele herhaling van zoekwoorden en sterke call-to-actions (CTA’s) zonder oprechtheid en leesvriendelijkheid te verliezen. Elke individuele pagina dient onder handen genomen te worden door een copywriter om zo de gehele website te voorzien van informatieve content. Daarnaast worden, op basis van zoekwoordanalyses, nieuwe pagina’s aangemaakt en kan strategisch gebruik worden gemaakt van een blogsectie. Tevens wordt de homepage omgebouwd tot de meest belangrijke pagina van de website die hiërarchisch bovenaan staat en wordt elke pagina voorzien van passende meta beschrijvingen en andere achter-de-schermen aanpassingen. We voorkomen in alle gevallen duplicate content en zorgen dat dit wordt vervangen door unieke teksten.

Kenmerken van een goed marketingbureau

Als online marketingbureau zijnde, vinden wij bij ROIpartners bepaalde eigenschappen erg belangrijk en hierin blinken wij trots uit. Onze klanten gaan immers – in de meeste gevallen – een langdurige samenwerking met ons aan (of partnerschap, zoals wij het liever noemen) en dan zijn bepaalde aspecten in de relatie erg belangrijk. In het kader ‘wat doet een marketingbureau’ noemen wij de belangrijkste punten waaraan je een goed en betrouwbaar bureau kan herkennen:

Transparantie
Een goed online marketingbureau is transparant en zorgt voor duidelijkheid waardoor de klant altijd op de hoogte is van de strategie en werkzaamheden. Resultaten kunnen visueel worden gemaakt met tools zoals Google Analytics. Een goed online marketingbureau zorgt voor zeer frequente contactmomenten waarin deze resultaten onder de loep worden genomen. Vallen ze tegen? Dan worden er aanpassingen gedaan aan de strategie. Transparantie over de werkzaamheden, communicatie en resultaten zijn de basis van een goed marketingbureau.

Communicatie
Wat doet een online marketingbureau?Communicatie is een punt waar een goed marketingbureau maximaal op moet scoren. Je gaat met zo’n bureau immers een langdurige samenwerking aan en daarbij is het belangrijk om met elkaar op één lijn te zitten en er moet ruimte zijn voor regelmatige communicatiemomenten. Bij ROIpartners vinden wij het fijn om een goede relatie te hebben met onze klanten doormiddel van regelmatig contact, oprechte interesse in zowel het bedrijf als de contactpersonen en een gezonde mix van zowel professionele als persoonlijke interacties. Wij hebben minimaal maandelijks contact met elke klant en komen daarnaast elk kwartaal op locatie langs om de voortgang persoonlijk te bespreken.

Proactiviteit
De wereld van online marketing is constant in beweging en staat nooit stil. Een goede online marketeer is dus constant aan het leren en nieuwe dingen aan het toepassen. Wat doet een marketingbureau om ten allen tijde een proactieve houding te houden? Allereerst is het belangrijk dat een bureau officieel Google Partner is, dit wil zeggen dat de marketeers zijn opgeleid door Google en altijd op de hoogte zijn van de laatste updates en trends. Wanneer wij een kans zien om een campagne of strategie aan te passen, dan nemen wij direct contact op met de desbetreffende klant om de mogelijkheden te bespreken. Bij akkoord zal de nieuwe strategie worden toegepast en getoetst doormiddel van resultaten. Een proactief marketingbureau zet dus altijd zelf de eerste stap en doet interessante voorstellen bij de klant om zo de vindbaarheid van de website te blijven verbeteren.

Strategie
Een goede strategie voegt in principe de bovengenoemde drie punten samen. In overleg met de klant wordt een ijzersterke marketingstrategie opgezet. Hierin zitten onder andere veel contactmomenten opgenomen waarin de strategie wordt getoetst en de resultaten worden doorgespeeld naar de klant. Tevens staan er duidelijke stappen in die genomen gaan worden, waardoor de gehele website tot in de puntjes aangepakt zal worden. Wanneer de marketeer merkt dat er kansen liggen die nog niet besproken zijn, stelt deze zich proactief op en legt het voorstel bij de klant. Zo wordt er op een strategische manier gewerkt aan een betere vindbaarheid.

Meer weten over wat een marketingbureau voor jou kan doen?

ROIpartners verzorgt graag voor jouw bedrijf de online marketing op basis van een nuttige marketingstrategie. Alle bovengenoemde punten zijn onze persoonlijke visie. Communicatie en transparantie staat bij ons voorop. En dankzij onze proactieve houding en strategische werkwijze lukt het ons keer op keer weer om bedrijven in de topresultaten van Google zoekopdrachten te krijgen. Tevens zijn we specialist in online adverteren. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Lees meer