Updates voor advertentieweergave Google op komst

Geplaatst op 24 mei 2019 door Giel in sea

De doorgewinterde gebruiker van Google is het misschien al opgevallen, maar er gaat wederom iets veranderen in het zoekgedeelte van Google (Google Search): om de gebruiksvriendelijkheid voor de klant en adverteerder te vergroten, zijn er drie onderdelen in het uiterlijk van de Google zoekmachine die vernieuwd worden. Deze nieuwe invulling geldt voornamelijk op het gebied van Google Ads of advertenties. Volgens Google moeten de veranderingen het gebruikersgemak maar ook de herkenbaarheid van een merk vergroten. In dit blog lees je meer over deze aanpassingen en wat deze voor de vindbaarheid van jou en je bedrijf kan beteken.

De drie aanpassingen

Google blijft zich ontwikkelen op het gebied van advertenties of ‘Ads’. Vrij recentelijk nog is de totale weergave van advertenties op Google op de schop gegaan. Inmiddels zijn advertenties dan ook voorzien van een opvallend groen balkje met het woord ‘Advertentie’ ervoor. Helder voor de zoeker, die hierdoor duidelijk ziet dat het om een advertentie gaat. Een andere aanvulling is het ‘hoger’ plaatsen van advertenties. Misschien heb je dat zelf al eens ondervonden als je ergens op googelde en in plaats van op het bovenste zoekresultaat klikte, op de advertentie klikte. Het kan zijn dat je hier als casual internetgebruiker wat last van hebt, maar het is toch een praktisch en nuttig onderdeel voor bedrijven die hoger in de zoekmachine willen komen. Eind mei 2019 komt Google met een andere toevoeging en wordt het uiterlijk weer op de schop genomen: Google Search deelt de advertenties anders in. Ook worden de advertenties van een ander uiterlijk voorzien. De eerste proeven zijn gestart voor de weergave van Google Search op mobiele telefoons.

1) Google plaatst de naam van je website boven het zoekresultaat

Google hecht veel waarde aan de URL van je website. In feite is dit de basis en kern waar je website om draait en waar je natuurlijk op gevonden wordt. Daarom heeft Google de URL in de nieuwe weergavevorm helemaal bovenaan in de zoekopdracht gezet. Op die manier zie je beter welke content of producten bij de website horen. Ook dit lijkt misschien een kleine wijziging maar kan weer bijdragen aan de betrouwbaarheid en herkenbaarheid van je website.

2) Favicons vallen nog meer op!

Favicons, de icoontjes die naast het tabblad te zien zijn, zijn een visuele toevoeging aan je webpagina en dus ook voor Google. Hoewel het geen verplichting is voor een website en jij of je webbouwer deze ten alle tijden kunnen aanpassen, draagt zo’n icoontje wel degelijk bij aan de bekendheid en herkenbaarheid van de website. Als je eerst iets zocht via Google, zag je deze favicons niet terugkomen in de zoekresultaten. Door de nieuwe update, komen de favicons prominent voor iedere zoekopdracht te staan. Een gemiste kans dus om je als bedrijf te etaleren als je er geen hebt. Veel bedrijven gebruiken voor een favicon hun logo, eerste letter van het logo en bedrijfsnaam of een mascotte.

De verschillende aanpassingen die Google uitvoert

In deze afbeelding kun je het verschil tussen de twee weergavevormen goed zien. De rechterkant is de nieuwe vorm, de linkerkant de oude weergavevorm. (Bron: Google)

3) De advertentie wordt, jawel, minder zichtbaar

Hadden we het zoeven over die hinderlijke advertenties waar je per ongeluk op klikt terwijl je eigen op zoek was naar iets anders? Dan kan jou dit bij deze update misschien vaker overkomen. De aanpassing is tweeledig: aan de ene kant helpt het bedrijven, doordat mensen toch ongemerkt op de advertentie klikken. Anderzijds is het voor de bezoeker eigenlijk minder goed te zien wat nu wel of geen advertentie is. Niet langer wordt het vakje namelijk groen gekleurd, voortaan moet een (iets minder opvallend) zwarte kleur aangeven of een zoekresultaat al dan wel of geen reclame is. Wel komt het woordje ‘Ad’ voor de nu zwarte URL helemaal bovenaan de zoekopdracht te staan.

Opvallende zoekresultaten

Google wil hiermee een verder stapje naar opvallende zoekresultaten zetten, maar waarmee wel de identiteit van een website behouden blijft. Hierdoor krijgen zoekresultaten wat meer een eigen karakter en vallen ze, volgens Google, ook sneller op. Bovendien zorgt het voor meer variatie in het veld met zoekresultaten, wat weer leidt tot een minder statisch uiterlijk. Door de verschillende favicons wordt het ‘eigene’ van de website nog meer benadrukt en zie je bovendien in één oogopslag dat het om de website gaat die jij wel of niet zoekt. Al zolang Google werkt aan het verbeteren van zoekresultaten door middel van advertenties blijven de ontwikkelingen zich opvolgen. Volgens Google zal deze update vooral invloed hebben om artikelen of producten te kopen: van bioscooptickets tot het afspelen van podcasts. Dit soort kleine aanpassingen stellen Google in staat om meer inzicht te geven op de content, producten of diensten die een pagina bevat.

Veranderingen Google zoekresultaten

Wat we zien is dat Google de afgelopen jaar veel moeite steekt in het verbeteren van de zoekmachine, maar ook in hoe de zoekresultaten uiteindelijk gepresenteerd worden. Dat gebeurt tegenwoordig natuurlijk niet alleen maar via desktops, maar steeds vaker ook via mobiele platforms. De bovengenoemde update laat dan ook maar weer goed zien dat ook Google op dit gebied de prioriteit bij de mobiele gebruiker legt. Daarnaast werkt Google hard aan het uiterlijk van de zoekmachine en de resultaten. Het moet er niet alleen praktisch uitzien, maar tegelijkertijd ook gebruiksvriendelijk. Iemand die een zoekopdracht intikt in de zoekbalk moet eigenlijk het verschil tussen échte zoekresultaten en resultaten die door middel van advertenties bovenaan komen te staan niet kunnen zien.

Benieuwd hoe je beter vindbaar wordt in Google?

Beter en sneller vindbaar worden in Google is een wens voor veel bedrijven. Zeker met de veranderingen in de zoekmachine is het soms lastig bijbenen wat de laatste trends en ontwikkelingen zijn. Gelukkig hoef je dit als bedrijf niet zelf te doen. Denk daarom aan ROIpartners als online marketingbureau en sparringpartner om je online marketing en vindbaarheid in Google te vergroten. Wij helpen je graag bij het beter in beeld brengen van je website en om deze te laten stijgen in de zoekresultaten van Google. Dit doen we door middel van de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEA en SEO. Benieuwd wat we voor jou (en jouw eigen bedrijf) kunnen betekenen? Neem dan vandaag nog contact met ons op!

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Lees meer