SEO Trends 2017

Geplaatst op 24 februari 2017 door Mitchell in Uncategorized

SEO Trends 2017

Iedereen weet het ondertussen: SEO is super belangrijk voor een organisatie. Is jouw website al klaar gemaakt voor het nieuwe jaar? In 2017 staat de klant centraal. Niet SEO maar de klant is het belangrijkste, ook binnen Google. Waar kan de klant mee geholpen worden? Hier lees je de SEO-trends voor 2017, want alleen denken vanuit de klant is niet genoeg.  Er zijn een aantal dingen waar extra aandacht aan besteedt moet worden dit jaar, om de vindbaarheid van de website te verbeteren en hier meer bezoekers te krijgen.

De SEO trends en ontwikkelingen voor 2017

Je kan er niet om heen: Siri en Google now. Deze 2 ontwikkelingen maken het mogelijk zoekopdracht tegen een telefoon te vertellen. Ja echt! Tegen Siri en Google now kan gesproken worden. Deze ontwikkeling wordt steeds meer gebruikt en is waanzinnig groeiende. De schatting is dat in 2020 50% van de zoekopdrachten op een mobiel zal worden gedaan via spraak in plaats van tekst.

Dit heeft grote gevolgen voor de zoekwoorden waar de komende tijd op gefocust moet worden. Wanneer iemand een zoekopdracht inspreekt, zal er eerder een vraag worden gesteld, bijvoorbeeld: “wat zijn de SEO-trends in 2017?” Voor de SEO-optimalisatie worden longtail-zoekwoorden steeds belangrijker.

Google speelt goed in op deze ontwikkeling door de featured snippets in te voeren. Dit zijn antwoorden op vragen die boven aan in Google komen te staan. Zelfs boven de zoekresultaten! Het antwoord wordt gelijk gegeven en de link naar de website wordt vermeld. De perfecte plek om te staan met jouw website. Het wordt hierdoor nog belangrijker om teksten op de website informatief te maken. Google kijkt vanuit de klant; waar helpt jouw artikel de klant mee?

Mobile first: zorg dat jouw website mobiel vriendelijk is

De volgende trend is al langer op komst (we zitten er al even op te wachten), maar het is zo ver: mobile first. Dit betekent een grote verandering. Eerst keek Google desktop-first. Hierbij was het belangrijk de desktoppagina zo goed mogelijk in te richten voor het gebruiksgemak van de klant. Mobile-first houdt in dat Google de mobiele pagina boven de desktoppagina stelt bij het weergeven van de resultaten. Hoe ziet jouw website eruit op een mobiele telefoon? Is hij makkelijk te bedienen? Dit zijn vragen waarnaar gekeken moet worden.

Je kunt een AMP-pagina van een website maken. AMP staat voor accelerated mobile, dit zorgt ervoor dat een pagina 8 % tot 85% sneller geladen wordt dan pagina’s zonder AMP. Erg belangrijk aangezien men tot 2 seconden wil wachten op het laden van de pagina.

Mobile first is een van de SEO trends van 2017. Is jouw website al mobiel vriendelijk? Kijk ook eens naar de snelheid van de pagina.

De zoekmachines van Google worden steeds beter in het begrijpen van content. Dit maakt het belangrijk goede content te plaatsen. Probeer teksten echt diepgang te geven en antwoorden te geven op vragen die klanten kunnen hebben. Hoe is de tekst/HTML-ratio op jouw pagina? Is deze onder de 25% dan is het verstandig tekst aan de pagina toe te voegen. Voor een blog artikel geldt hetzelfde, natuurlijk moeten er zoekwoorden in terug komen maar het artikel moet ook prettig te lezen zijn en iets toevoegen voor de lezer. Daarnaast vindt Google het belangrijk dat een website in beweging is. Plaatst regelmatig nieuwe content op de website om deze actief te houden.

Veiligheid website

De veiligheid is ook een punt op de agenda. Wanneer er bankgegevens of wachtwoorden op een site worden ingevuld is het van groot belang een veilige omgeving te hebben. Websites die geen https:// voor de URL hebben staan zullen nog duidelijker zichtbaar worden met een ‘not secure’ melding. Dit is niet de melding die gezien wil worden bij een website waar wachtwoorden of bankgegevens gebruikt worden.

Lokale SEO

De groei van lokale SEO is al belangrijk, dit zal alleen maar toenemen. Met name omdat mobiele telefoons nog steeds groeien in gebruik. De lokale vindbaarheid te verbeteren kan door gebruik te maken van Rich Markup, Google weet hierdoor wat een adres is op een website. Wanneer je lokaal goed vindbaar bent is dit ook te merken aan je algemene vindbaarheid in Google.

Relevante en goede links naar een website zijn belangrijk. Zoek naar websites die echt aansluiten bij jouw branche. Deze sites kunnen waarde meegeven aan jouw website. Startpagina’s in overvloed mailen om een link te kunnen plaatsen heeft geen zin meer. Linkbuilding staat nog steeds in de top 3 als het gaan om ranking factoren waar Google naar kijkt, dus stop hier vooral niet mee maar zet het op een andere manier in.

Hoe kijkt een klant naar de website?

Ook in de top 3 van ranking factoren staat Rankbrain. Dit beoordeelt de website in zijn geheel. Er wordt niet gekeken naar losse SEO factoren. Hierdoor wordt het steeds belangrijker een website te maken die duidelijk is en waarde heeft voor de klant. Niet alleen voor de klant moet de website duidelijk zijn maar ook voor de robots van Google. Wanneer deze een site niet kunnen lezen heeft dit een zeer negatief effect op de vindbaarheid van een website. Deze ontwikkeling laat zien dat Google de klant steeds belangrijker gaat vinden: niet SEO moet het uitgangspunt zijn maar de bezoekers.

Wil jij beter vindbaar worden op het internet? Kijk dan eens goed naar de klanten die je op je website wilt aantrekken. Waar kun jij de klant mee helpen? Wie is de ideale klant en hoe spreek je deze het beste aan? Vanuit dit standpunt kun je vervolgens naar de website gaan kijken. Mocht je er niet uit komen of hier geen tijd voor over hebben kun je contact opnemen. Wij zorgen ervoor dat jij beter vindbaar wordt. SEO is een strategie. Om resultaten te behalen is focus en tijd nodig.

Meer informatie?

Vul onderstaande formulier in of bel ons op +31 (0)76 303 58 74.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Lees meer