Tegoeden Google voor Ads-klanten

Google komt adverteerders financieel tegemoet

Google komt eind mei bedrijven financieel tegemoet vanwege de coronacrisis. Het gaat daarbij om zowel bedrijven die zelf adverteren als bedrijven die dit via een tussenpartner of (online) marketingbureau doen. Zelf spreekt het bedrijf over ruim 800 miljoen dollar die geïnvesteerd wordt in publieke én particuliere organisaties. Speciaal voor bedrijven in de mkb-sector, die door de crisis al extra hard getroffen zijn, is er een investering van 340 miljoen dollar aan advertentietegoeden. Wat betekent dit precies voor jou en je bedrijf en kun je hier in Nederland ook aanspraak op maken?

Een harde klap

Het coronavirus (COVID-19) raakt met name bedrijven in de mkb-sector. Detailhandel, horeca en kleine winkels ondervinden problemen om toch omzet en inkomsten te krijgen. Nu langzamerhand de klanten weer terugkomen, kan wat extra adverteren via internet en Google zeker geen kwaad. Google gaat accounts aanvullen met extra advertentietegoed voor adverteerders via Google Ads, het Display netwerk en zelfs via YouTube. Dit gebeurt volledig automatisch en bedrijven hoeven zich niet aan te melden. Vanaf eind mei worden de tegoeden toebedeeld. Dit gaat in verschillende fases aan bedrijven in de mkb-sector die in tien van de twaalf maanden van 2019 en in januari en of februari van dit jaar geld via Google Ads-accounts hebben uitgegeven. Je krijgt hier als partner van Google vanzelf bericht over.

Advertentietegoed Google voor partners Google Ads

Waar heb je recht op?

Concreet betekent deze ontwikkeling dat je meer budget krijgt voor je advertenties. Google stelt het bedrag van het advertentietegoed beschikbaar aan de hand van eerdere Google Ads-uitgaven die een partner (een derde partij, zoals een reclame- of marketingbureau) voor je heeft gedaan. Bedrijven die al langer met Google Ads werken, krijgen vanzelfsprekend meer tegoed. En ja: de vergoeding geldt zeker ook voor Nederlandse bedrijven en Google Partners. De vergoeding wordt dan ook gewoon uitbetaald in euro’s en niet in dollars. Het betekent volgens Google echter niet dat je geld krijgt voor uitgaven die je eerder hebt gedaan. Er is dus geen sprake van een soort ‘geld terug’-beleid. De steun geldt alleen voor uitgaven die je in de nabije toekomst doet of wil gaan doen.

Goed om te weten: Je krijgt als klant eenmalig één advertentietegoed. Dat geldt ook als je adverteert met meerdere campagnes of via meerdere accounts.

Een jaar om te besteden

Ook betekent het niet zozeer dat alle bedrijven gratis geld van de techgigant ontvangen. Wel hoopt Google wat extra financiële steun te kunnen verlenen aan bedrijven. Vooral om zichzelf en hun producten beter te profileren op Google én om duidelijk te maken welke plaatselijke maatregelen er tegen het virus worden getroffen. Google weet zelf welke bedrijven recht hebben op de vergoeding en wie, uiteraard, de partners zijn. Werkt je bedrijf niet samen met een Google Partner dan ontvang je ook geen steun. Het advertentietegoed loopt het gehele jaar door. Maar dit moet wel vóór 31 december 2020 gebruikt worden. Hierna komt het tegoed te vervallen, aldus Google.

Een partner van Google inschakelen

De gevolgen van dit nieuws zijn dus met name bedoelt voor de bedrijven die via hun partners campagnes en advertenties laten beheren. ROIpartners is ook een partner van Google en je kunt ook jouw Google Ads-campagne aan ons uitbesteden! Ook letten we, als je dat wenst, extra op deze nieuwe tegoeden. Ben je benieuwd wat wij voor jou en je bedrijf kunnen betekenen in deze onzekere tijden? Neem dan altijd even contact met ons op. Wij helpen je graag!